F.A.Q
Varför startades SQALA?
Pensionsbranschen har under de senaste decennierna upplevts som extremt svårnavigerad vilket lett till att aktörer inom branschen kunnat utföra dolda kostnadsuttag till nackdel för spararen. SQALA startades som en motpol med målsättningen att erbjuda marknaden Sveriges mest prisvärda och transparenta tjänstepension.
Hur kan SQALA erbjuda lägre avgifter än min nuvarande aktör?
Genom att upphandla försäkringsbolagen som ett större kollektiv har SQALA lyckats få tillgång till en avgiftsstruktur som enbart större kundföretag tidigare fått ta del av. Upphandlingen i kombination med en digital och kostnadseffektiv administration har lett till att vi dagsläget kan erbjuda försäkringar helt utan onödiga försäkringsavgifter oavsett storlek på våra kundföretag.
Vad är skillnaden mot ett traditionellt upplägg hos en storbank?
Eftersom flera försäkringsbolag i SQALAs tjänstepensionsplan erbjuds utan onödiga avgifter urholkas inte din pension som den annars skulle ha gjort. I en traditionell tjänstepension tas 0,65% av den anställdes (eller ägarens) totala kapital ut per år oavsett om det görs löpande inbetalningar eller om försäkringen läggs i ett s.k. fribrev. Det betyder att en försäkring du haft via en tidigare anställning fortfarande utsätts för onödiga kostnadsuttag fram till att den är slutbetald (d.v.s. även efter du börjat ta ut din pension). Vi värdesätter transparens & rådgivning utan dolda agendor, något övriga aktörer i branschen historiskt har haft svårt att erbjuda.
Hur ser intjäningen ut traditionellt för branschen?
Traditionellt får en försäkringsförmedlare ersättning för premien som betalas in varje månad (denna ersättning kan uppgå till flera % av inbetald premie). Därutöver tillkommer en s.k. beståndsersättning vilket är en ersättning beroende på kapitalets storlek i försäkringen. En försäkringsförmedlare kan även ha ett avtal med ett fondbolag som ger ytterligare ersättning om kunden väljer en viss förvaltning. Det betyder att du har både försäkringar och fonder som kan kosta onödigt mycket och som i slutändan reducerar din slutgiltiga pension.
Hur får SQALA betalt?
SQALAs ersättning från försäkringsbolagen är kraftigt reducerad på grund av att det inte finns några (eller väldigt låga) försäkringsavgifter (beroende på vilket försäkringsbolag du väljer inom vår upphandling). SQALA får heller inte under några förutsättningar ersättning från fondbolagen vilket betyder att vi inte är färgade i vår placeringsrådgivning. Finns det någon sådan ersättning betalar vi tillbaka denna till kunden.
Istället tar vi ut en mindre avgift direkt från dig som kund (alternativt företaget) beroende på vilken service som efterfrågas (rådgivning etc). Att ta ut en mindre avgift direkt från kunden istället för att urholka försäkringskapitalet med en procentuell avgift som växer i takt med kapitalet och inbetalda premier leder i slutändan till hundratusentals kronor mer i pension för dig som ägare och dina anställda.
Är SQALAs rådgivning grundad på “opartisk och personlig analys”?
Vår modell innefattar en mindre ersättning från försäkringsbolagen i kombination med en ersättning direkt från dig som kund. Detta anser vi vara det mest kostnadseffektiva sätt att bedriva en modern verksamhet inom försäkringsdistribution där du som slutkund inte belastas med höga kostnader och där rådgivning är en lyxvara. På grund av detta kan vi enligt lagens mening inte kalla oss “opartiska och personliga”. Vår förhoppning och tro är att du trots detta kommer vara väldigt nöjd med våra tjänster.